Monday 29 April 2013

Barcelona - Palau de la Musica


Mivel egesz hetvegen esett, olyan elfoglaltsagokat kerestunk, amihez nem kellett az esoben aznunk. Penteken egy Flamenco estre mentunk el, szombaton pedig egy muveszeti kiallitast neztunk meg Gaudí egyik hires hazaban, a Casa Batlló-ban, habar volt benne egy kis hatso szandek. Igazabol mi csak az epuletet akartuk megnezni belulrol es ingyen be lehetett menni, ha a kiallitasra mentunk, de sajnos nem ugy jott ki, mint ahogy elkepzeltem. Azt remeltem, a kiallitas majd valahol az epulet belsejeben vagy a tetejen lesz, hogy vegig tudjunk rajta menni, de az aljan volt, igy semmit nem lattunk belole. Legalabb megprobaltuk.

Vasarnapra azt javasoltam, hogy nezzuk meg a Palau de la Musica-t, a Katalan Zene Palotajat. Nagyon sokat hallottam rola, hogy mennyire gyonyoru az epulet es mennyire jo az akusztikaja, igy nagyon meg szerettem volna nezni. Az, hogy korbevezessenek minket az epuletben, 17 euroba kerult es aznap eppen volt egy concert, ami tetszett, az pedig 27 euroba, igy inkabb arra vettunk jegyet.

Az epulet mar kivulrol is nagyon lenyugozo. Nem tudod nem megtalalni, mivel mindig rengetegen fotozzak. Valami szamomra ertelmetlen oknal fogva a palotat egy keskeny utca kozepere epitettek, igy nincs nagyon ra hely, hogy rendesen meg lehessen az epuletet nezni, de az epiteszetet igy is meg lehet csodalni.





Az epulet belulrol leirhatatlan. A jegyeink a legfelso szintre szoltak es legalabb haromszor majdnem elestem a lepcsokon, mivel a falakat es a mennyezet neztem, nem azt, hogy hova teszem a labam.







Az eloadast nagyon elveztuk. Azert valasztottam ezt, mert olyan nepszeru klasszikus darabokat jatszottak, amiket en is ismertem, mint pl. Sheherezade, Romeo es Julia, a Bolero, hogy csak parat emlitsek.


A szunet alatt otthagytam Pault es elmentem felfedezni a koncerttermet. Allitolag az epulet teljes egeszeben adomanyokbol epult es (termeszetesen) katalan epiteszek epitettek. Az epulet funkcioja az volt, hogy az akusztikat annyira segitse elo, amennyire fizikailag lehetseges, hogy a zene elmenyet a legjobban tamogassa. Nagyon sok energiat fektettek a katalan modernista stilusban tervezett dekoraciora is, de az teljesen ala volt rendelve az akusztikanak.


Az epulet mindket oldala es a mennyezet nagy resze is szines uvegekbol keszult, ami rengeteg termeszetes fenyt enged be a terembe.





A koncertterem leghiresebb resze a hatalmas festett uvegablak a mennyezet kozepen. Engedelmetekkel a Wikipediabol forditom a leirasat: “A Palota koncertterme, amiben 2200 ember fer el, az egyetlen auditorium Europaban, ami termeszetes fennyel van megvilagitva a nappali orakban. A falak mindket oldalon foleg szinezett uvegu ablakokbol allnak, amik gyonyoru ivekbe vannak beillesztve, es a fej felett egy hatalmas festett uveg lathato, amit Antoni Rigalt keszitett. Ennek a kozepe egy befele fordulo kupola talalhato az arany rengeteg arnyalataban, kekkel korulveve, ami a napot es az eget sugallja.”





A szinpad vegen 18 noi szobor talalhato, mind mas hangszeren jatszik. Mi nagyon kulonosnek talaltuk oket, mivel csak a felso reszuk szobor, az also reszuk szines mozaikbol all.




Egy par kep a terembol.




Ha Barcelonaban jarsz, mindenkeppen nezd meg a Katalan Zene Palotajat, meg akkor is, ha 
csak kivulrol van ra lehetoseged. Nagyon sok fele koncertet ajanlanak es van, amelyik napkozben van. Nezd meg, hatha talalsz valami erdekeset az itt toltott idod alatt. Itt talalod a weboldalukat.

No comments:

Post a Comment