Saturday 19 October 2013

Bota de Vino avagy a spanyol borostomlo

A spanyol bortomlok, mint a nev is jelzi, arra szolgalnak, hogy bort hordozzanak bennuk. Regen nagyon nepszeruek voltak a juhaszok es az utazok koreben, de meg ma is sokan hasznaljak turazas soran, viszik focimeccsre vagy piknikre. A tomloknek megvan az az elonye, ugy lehet beloluk ugy inni, hogy nem teszed semmilyen reszet a szadba, igy alkalmasak arra, hogy a bort egymas kozott adogassak az emberek megfelelo higieniai kovetelmenyekkel, meg az olyanok szamara is, mint en (vegulis angol ovikban dolgoztam, ahol mindenki higienia-paranoias).
A hagyomanyos tomloket kecskeborbol keszitik es fenyo ‘pitch’ van bennuk, igy csak bort vagy vizet lehet bennuk tartan es van par eloiras a hasznalatukhoz. A modernebbeket muanyagbol keszitik, es azokban barmilyen italt lehet tartan.

Amiota eloszor meglattam oket az ajandekboltok kirakataiban, azota szerettem volna venni egyet, de azt remeltem, majd talalok az ott talalhatoknal egy kisse hagyomanyosabb verziot. Vegul Madridban megtalaltam a megfelelo helyet. Csak veletlenul bukkantam ra arra a weboldalra, ami futolag megemlitett egy hagyomanyos bortomlo keszitot a La Latina korzetben es en elmentem, hogy megnezzem. Allitolag mar csak 12-15 hagyomanyos muhely letezik az egesz orszagban es en kivancsi voltam, hogy ez a hely beletartozik-e a csoportba.

Delutan 3 ora korul ertem oda es aggodtam, hogy zarva less siestara, de szerencsere nyitva volt. A mester maga udvozolt, majd megmutatta a kulonbozo termekeket. Elmagyarazta, hogy hogyan kesziti a tomloket es meg az anyagokat is kihozta, hogy meg tudjam oket nezni. Miutan kivalasztottam egy felliteres tomlot, a lelkemre kototte, hogy a hasznalati utasitast tartsam egyutt a tomlovel, mivel ez ‘muy importante’, azaz nagyon fontos. Meg azt is megengedte, hogy kepeket keszitsek a muhelyerol. 









No comments:

Post a Comment