Friday 16 August 2013

Aszturia – Hórreos

Az hórreo-k magtarak, amik nagyon jellegzetesek itt Aszturiaban. Altalaban egybol a haz melle epitik oket es regen elelmiszertarolokent szolgalt, foleg kukoricat es buzat, de zoldseget, gyumolcsot es szerszamokat is tartottak bennuk. Negy rovid, sima oszlopon allnak, hogy az eso, ami itt igen gyakori, ne tudjon kart tenni a termenyben. Van egy kis lepcso, ami az ajtohoz vezet, viszont ez nem eri el az hórreo padlojat, hogy a ragcsalok ne tudjanak felmaszni. A falak falecekbol vannak es vagtak belejuk lyukakat, hogy a szellozesrol gondoskodjanak. Az alatta levo helyen a telre felvagott fat, traktort vagy szantashoz valo eszkozoket/gepeket tartottak.







A masik jo dolog bennuk az, hogy igazabol ezek olyanok, mint egy hatalmas epitojatek, aranylag konnyen szet lehet oket szedni es elszallitani mashova, ahol ujra ossze lehet oket szerelni. A lecek ugy allnak ossze, hogy nem kell hozzajuk csavar. Gondoltam ra, hogy veszek egyet es atkuldetem Londonba, az anyosomek kertjeben pont elferne egy. Biztos ok is orulnenek neki!

Szerintem az hórreo egy hatalmas otlet. Annyira egyszeru de megis hatasos es nem ertem, hogyhogy masok nem gondoltak erre?! Sajnos csak egyet lattam Oviedoban a varos szelen es az nem volt valami jo allapotban. Aggodtam, hogy csak par darab talalhato a hercegsegben de miutan tettunk par kirandulast a kornyeken, rajottem, hogy igazabol rengeteg hórreo van a kicsit messzebb levo falvakban videken. Raadasul ezek sokkal szebbek es jobb allapotban is vannak. Ra kellett jonnom, hogy a felelmem alaptalan volt, rengeteg van beloluk hasznalatban.

Azota olvastam az hórreo-krol, hogy nehanyuk nagyon oreg, tobb, mint 200 eves. A mezogazdasag fejlodese miatt mar nincs szukseg rajuk ezert a szamuk egyre csokken, vagy az allapotuk lassan romlik. Szerencsere a tulajdonosok rajottek, hogy ezek az epuletek a kulturajuk resze es mar egyre toben ujitjak fel oket.

Nemcsak itt, Aszturiaban talalhato hórreo, van belole Galiciaban es Eszak-Portugaliaban is, de azoknak teljesen mas a stilusa. Nagyon remelem, hogy az hórreo-k tovabb fognak elni es fontos elemei maradnak ennek a kornyeknek.


No comments:

Post a Comment