Habar olyan szerencses helyzetben vagyok, hogy Barcelona sok hires
epuletebe betekintest nyertem, be kell vallanom, nagyon nehezen szanom ra
magam, hogy roluk irjam a blogot. Egy kicsit felek toluk, mivel nagyon sok mindent kell roluk
leirnom. Ma viszont ugy dontottem, vegre elkezdem, es Gaudí egyik
hires hazat, a Casa Batlló-t valasztottam, mint kezdo tema.
Az 1900-as evek elejen Barcelona nagy gazdasagi novekedesnek orvendett. A
gazdasaggal egyutt maga a varos is nott, ezert ugy dontottek, lebontjak a
falat, amit meg a romaiak epitettek a varos kore, hogy tobb helyet
biztositsanak Barcelona lakoi szamara. Mivel hirtelen egy hatalmas foldterulet valt szabadda, a varos gazdagjai gyorsan elkezdtek ezt felvasarolni. Meg mindig aranylag kozel
lehettek a varoshoz, de volt arra hely, hogy nagyobb hazat epittessenek
maguknak. Igy szuletett Passeig de Grácia.
A Batlló csalad
az egyike volt azoknak a gazdag csaladoknak, akiknek haza volt az uj
foldteruleten. Eredetileg a haz igy nezett ki.
Ez azonban
nem volt eleg, hiusagukban egy, az osszes tobbinel kulonb hazat akartak
maguknak, igy megkertek Gaudí-t, hogy valtoztasson rajta egy-ket dolgot. Gaudí 2
even keresztul dolgozott a hazon, es sikerult neki atvarazsolnia az epuletet kivul-belul!
Mielott
azonban elkezdenem a magyarazatot a haz arculatarol, gyorsan elmeselek nektek
valami erdekeset. Abban az idoben az emberek meg voltak rola gyozodve, hogy a
haz legkivanatosabb resze az elso emelet volt. Nem kellett lepcsot maszniuk,
nem volt tul meleg nyaron vagy tul hideg telen, ezert tunt ugy, hogy ez a
legjobb resze a haznak. Ezert van az, hogy az akkoriban epult hazakon az elso
emeleti erkelyek a legszebben diszitettek, ezeknek vannak a legnagyobb ablakai es meg
az akkoriban legfontosabb szocialis igenyt is kielegitette, nevezetesen, hogy a lakok lassak az utcan setalo embereket, de egyben ok is lathatoak legyenek az emberek szamara. Amikor a Passeig
de Grácia-n, vagy kornyeken setalsz, idorol idore nezz fel a hazakra, hogy te
is megfigyelhesd ezt a szokast.
Altalaban a foldszintet a vendegek fogadasara hasznaltak, ahonnan egy nagy
lepcso vezetett a lakoszintre. Ha
a csalad nem volt tul nagy, kiadtak a masodik es a harmadik emeletet berloknek.
A haz tetejen pedig, ami a mai vilagban a legkivanatosabb lakhely, a szolgak
laktak.
Senki nem
tudja igazan, mit akart Gaudí ezzel a hazzal abrazolni. Annyira szines es
annyira szokatlan, hogy sok teoria szuletett vele kapcsolatban. Az egyik
szerint haz a karnivalok mintajara kapta az arculatat, amik regebben ebben az
utcaban vonultak. A haz szinei a szines konfettit idezik, az erkelyek pedig a
karnevali maszkokat. Egy masik szerint a haz egy nagy tora hasonlit, ami
tetejen vizililiomok usznak. Ez a teoria a hazat Monet kertjevel koti ossze.
Vess egy pillantast a festmenyre, te mit gondolsz?
A
legnepszerubb elkepzeles szerint (es en is ezt tamogatom) a haz ugy nez ki,
mint egy hatalmas sarkany, valoszinuleg utalas Szent Gyorgyre, Barcelona
imadott vedoszentjere. Ha megnezed a tetot, az egyertelmuen hasonlit egy
sarkany hatara, meg a pikkelyek is lathatoak, es a gombok a peremen a gerinc
latszatat keltik. Az erkelyek ugy neznek ki, mint emberi koponyak, amik a sarkany
aldozataibol maradtak hatra. Ha megfigyeljuk a szurke oszlopokat, azok csontokra
emkekeztetnek, es innen mar csak egy ugras elkepzelni, hogy az elso emelet a
sarkany hasa. Ezert hivjak a helyiek Sarkany, vagy Csont Haznak.
Minden nap a
Casa Batlló elott kell elmennem es soha nem szalasztom el, hogy felnezzek es
megcsodaljam a hazat. Nagyon csodalom Gaudí zsenialitasat, de meg jobban
csodalom Barcelona lakosait, akik abban az idoben hagytak, hogy o megvalositsa
ezeket az akkoriban meg idegennek es radikalisnak szamito otleteket.
Alig vartam,
hogy belulrol is megnezhessem, es vegre tegnap megtortent a dolog. Egy par
blogba bele fog telni a leiras. Addig is, elvezzetek eme fantasztikus haz
kepeit.
No comments:
Post a Comment