A fenykutak
A hazban ket
belso resz talalhato (angolul ‘building wells’, sajnos nem talaltam meg a
magyar megfelelojet, igy elneveztem ‘fenykutak’-nak). Ezek valahogy ugy
szolgaljak az epuletet, mintha a haz tudejei lennenek, mivel itt jon be a levego
es itt hatol be a legtobb feny is. A falak kekek, mint az ocean, es keramiacserepek
boritjak falait. Vess ra egy pillantast, mit veszel eszre?
Az epitesz eloszor is
tervezett egy hatalmas fembol keszult racsot, aminek ablakain keresztul a feny
lejuthat a kutak aljara is,
Gaudí elso
okos otlete arra szolgalt, hogy levezesse a fenyt a legalso szintre is. Ezt ugy
erte el, hogy a cserepek szineit varialta. Ot kulonbozo szint hasznalt, ami a
nagyon vilagos kektol a kobaltig terjed. A kut tetejen, ahol mindig vilagos van
(idojarastol fuggoen) a legtobbet hasznalt szinek a sotetek. Ahogy a feny
lefele utazott, Gaudí egyre tobb vilagosabb csempet tett a falakra, es a kut
legaljan mar csak par sotetebb arnyalatot talalunk.
Azt akarta,
hogy a leheto legkevesebb helyen legyenek egyenes vonalak. Nezd meg, milyen
technikat alkalmazott. Ahhoz, hogy gombolyu feluleteket tudjon letrehozni, egy
bizonyos modon kellett a cserepeket eltornie.
A masodik, fennyel kapcsolatos otlete az ablakok merete volt. A kut aljan az ablakok nagyok, es
minden szinten egyre kisebbek lesznek.
Meg par reszlet:
A terasz
A terasz a haloszobakbol nyilik. Nezd meg a szoba mennyezetet. Ugy nez ki, mint egy vizcsepp,
ami a vizfelszinbe robban. Valamilyek oknal fogva Gaudí ezt a ket szines
oszlopot eppen a teraszra vezeto ajto ele tette.
Mindket
oldalon az ablakok elott fenyaknak vannak, amiket szines korokkel diszitett.
Ez a terasz, es a haz masik oldala.
A terasz
gyonyoruen lett csempezve. Meg ez a felulet sem volt sima, habar errol nagyon
nehez olyan kepet kesziteni, ami visszaadja a szelid hullamokat.
A terasz
hatso reszen, a falon viragtartok talalhatoak. Talaltam egy kepet, ami bemutatja
a ‘kertet’ a Batlló csalad idejeben.
Az ivek
Ahogy abban
az idoben szokas volt, a haz legfelso resze a szolgak reszere volt fenntartva. Ez egy
nagyon egyedileg tervezett ter, mivel a haz tobbi reszevel ellentetben ez
teljesen feher es tele van boltivekkel. Az ivek alatt setalva az embernek az az
ervese, mintha egy kepzeletbeli sarkany testeben setalna. (Pont annak a sarkanynak, aminek
a gerince az epulet tetejen talalhato.) Ezeknek az iveknek a
hasznalata Gaudí tobb epuleteben is megjelenik, mint peldaul a Casa Milá-ban,
vagy a Sagrada Familia-ban. Az ivek kozott hasadekok talalhatoak, amik a
szelloztest biztositjak.
Nehany
szobat meghagytak az eredetileg berendezett allapotukban, hogy lassuk,
hogyan eltek a szolgak akkoriban. Ez a szoba ezeknek volt az egyike. Allitolag
a kad, amit a kepen latsz, eredeti.
Nagyon
tetszett ez a szoba. Nem tudom, mennyire van koze Gaudí-hoz, de a mennyezet
teljesen ugy nezett ki, mintha sok, resnyire nyitott sarkanyszem nezne rad. A
kepek sajnos nem adjak vissza az elmenyt.
Vegre befejeztem a haz bemutatasat. A legjobbat hagytam a legvegere,
ugyanis az utolso Casa Batlló blogban felviszlek benneteket a haz tetejere!
No comments:
Post a Comment