Monday 10 June 2013

Barcelona - Colegio Santa Teresa

A Noverek Iskolaja Gaudí egyik kevesbe ismert epuletei koze tartozik. Erre nem jellemzo a szemet gyonyorkodteto latvany a vallasos hatter miatt de meg igy is nagyon lenyugozo. Azert akartam megnezni, mert nagyon tetszett az epulet tortenete.

Az iskola azert epult, hogy a Vallasos Noverek Gyulekezetenek (angolbol forditva) otthont adjon es egyben zardakent is szolgaljon. Egy masik, ismeretlen nevu epitesz kezdte el az epiteset, de valamilyen oknal fogva csak az alapokat fektette le, majd eltunt. Az iskola vezetoje ekkor Gaudí-t kerte fel, hogy folytassa az elkezdett munkat, mivel o egy akkor mar megalapozta a hirnevet, mint epitesz es hires volt arrol, hogy melyen vallasos volt. Egyszoval a tokeletes volt az iskola szamara. Gaudí elfogadta a kihivast.

Harom okbol is kihivas volt a hires epitesz szamara. Eloszor is, az epulet alapjai mar le voltak fektetve, igy azokon es egyben az alaprajzon mar nem tudott valtoztatni. Ezert csak a fold feletti reszekkel tudott dolgozni. Masodszor, mivel ez a vallasi rend szegenyseget fogadott, az epuletre szant penz NAGYON keves volt, Gaudí pedig hiresen mindig sokkal tobbet koltott, mint amennyit a megrendelo elkepzelt. Harmadszor, az epitesz zsenialitasa es kepzeloereje minden egyes epuletnel lenyugozi a csodalot. Most azonban csak egy nagyon egyszeru dekoraciora volt szukseg, ami teljesen ellentetes volt Gaudí karakterevel.

A terv nagyon alacsony anyagi hatterrel rendelkezett, igy csak tegla es torott ko szolgalt alapanyagul. Ugy hirlik, hogy amikor az igazgato bele akart szolni a tervezesbe, Gaudí hiresen igy valaszolt neki:
‘Mindenki, amihez ert, Mosen Enrique, en a hazepiteshez, te pedig a misekhez’. (angolbol forditva)

Az is a vita targya volt, hogy megertesse az igazgatoval, hogy a tegla nem egy draga alapanyag es ugyanannyiba fog kerulni attol fuggetlenul, hogy fuggolegesen, vagy vizszintesen teszi a falra. Ez volt minden, amivel rendelkezett es igy kellett kitalalnia az osszes hasznalhato dekoraciot. A teglan kivul a kedvenc anyagat, a kovacsoltvasat is hasznalta par helyen. Mas, ra nagyon jellemzo formakat is megtalalhatunk, mint peldaul a negykaru kereszteket az epulet sarkain, vagy az iveket az epulet belsejeben (lasd Casa Batlló).

Vegul sikerult befejeznie az iskolat es az eredmeny egy szigoru es tiszteletet parancsolo epulet lett. Magan az iskolan kivul Gaudí meg egy kulonallo kapolnat is tervezett a kerttel egyutt, de ezek mar sajnos nem leteznek.

Miutan ezt a tortenetet megismertem, egyszeruen meg kellett neznem, hogy mi miatt volt ez a nagy felhajtas.

Mivel a konyvtar, ahol a nyelvcsere orak vannak, kozel van az Iskolahoz, ugy dontottem, utana meglatogatom. Osszepakoltam az osszes cuccomat, feltoltottem a fenykepezo mindket elemet, megneztem, hogy van-e eleg hely a 643 kepnek a memoria kartyan, amit kesziteni akartam, es … nem tudtam bemenni! Nem akartam elhinni. Egy kedves uriember ott allt az iskola elott amitol csak par lepes valasztott el es nem engedett be. ‘Ez egy iskola!’ volt az osszes magyarazat, amit adott. Habar egyetlen gyereket sem lattam sehol, nem tudtam megnezni az iskolat. Egyertelmuen ugy nezek ki, mint egy pedofil.



Bele telt par percembe, hogy lenyugodjak, tiszteljem a szabalyokat es megertsem, hogy a draga joember csak a munkajat vegzi. Ezalatt az uriember minden mozdulatomat sasszemekkel figyelte. Jol tette, mert ez nem jelentette azt, hogy feladom. Elindultam az epulet korul, hogy keressek egy jobb latoszoget. Az elso par meteren csalodnom kellett, mivel csak ugy tudtam kepeket kesziteni, hogy felemeltem a magas kerites fole a fenykepezomet.







Aztan vegre talaltam egy falat, ami nem volt tul magas. Vegre fenykepezhettem! Nem sokat lattam az epuletbol, de ahhoz eleg volt, hogy meglassam azokat a reszleteket, amik megmagyaraztak az osszes, az epuletrol szolo tortenetet. Habar nem tudtam magaba az epuletbe bemenni es kivulrol is csak az egyik oldalat lattam, az, hogy ezt Gaudí epitette, az tagadhatatlan.












Tudom, hogy tobbet vartatok, sajnos en is ugyanigy vagyok vele. Talaltam viszont egy weboldalt, ahol ha az oldal aljara gorgetsz, talalsz par kepet az epulet kulsejerol es belsejerol is, nezd meg oket itt

No comments:

Post a Comment