Wednesday 18 September 2013

Baszkfold – Mundaka

A hotel fele vezeto uton athaladtunk egy pici helyen, aminek Mundaka volt a neve. A falu egy  hatalmas folyotorkolat bal oldalan fekszik es gyonyoru kilatast kinal a folyora, a csonakokra es a kornyekre.




Van egy szep tengerparti osveny, ami korbevezet a partvonalon. Amikor vegre odaertunk ahhoz a helyhez, amikor a folyo vize a tengerrel talalkozik, egy nagyon kulonleges dolgot vettunk eszre. A viz nagyon erdekesen viselkedett, visszafele folyt!


Nagyon kivancsi voltam, hogy ennek mi lehet az oka, mivel meg sosem lattam semmi ehhez foghatot. Szerencsere talaltam egy tablat, ami megmagyarazott mindent … baszkul es spanyolul. Persze nem ertettem semmit, igy lefenykepeztem a magyarazatot, hogy kesobb leforditsam. Nagyon nem sikerult, de azert annyit osszeszedtem, hogy az alapveto dolgokat megertsem. Itt van, amit ossze tudtam belole kaparni.






´Az Oko folyo torkolata folyamatos valtozas alatt all harom termeszeti elemnek koszonhetoen: a hullamok, a tengeri aramlatok es a szel. Ennek a harom dolognak az egymasra hatasa miatt a homok folyamatosan mozgasban van a torkolat kulonbozo teruletei kozott. Mas dolgok is befolyasoljak ezt, mint peldaul nagy viharok, vagy emberi beavatkozas. Nyaron az alacsony, gyakori hullamok barikadokat epitenek a homokbol, mig telen a hullamok megvaltoznak, es a homok erozio aldozata lesz.
A folyotorkolatban az Oko folyo edesvize es a tenger sos vize talalkozik es osszekeveredik. Emiatt a viz itt gazdag tapanyagban es egy gazdag, termekeny okoszisztemat hoz letre.´ Hogy ezt megvedjek, a teruletet Vedett Termeszeti Terulette nyilvanitottak.



A kepekbol talan egyertelmu, hogy mi eppen a nap vegen, apaly idejen voltunk ott. Nagyon szerettem volna latni dagaly idejen is, de sajnos erre nem volt lehetosegunk.



Habar en szemely szerint meg sosem hallottam Mundaka nevet, igazabol a hely nemzetkozi hirnevet elvez. Miert? A tenger hullamai belecsapodnak a partvonalba es a folyotorkolatba. Amikor a vizalatti homokdunekkel talalkozik, amiket a folyo vize alkotott, nagy hullamokat formal. Ezzel megteremti a szorfosok paradicsomat, akiket a varos kikoto falarol optimalisan meg lehet figyelni. Mundaka az egyik regebbi Szorf Vilagbajnoksag egyik helyszinekent szerepelt.




No comments:

Post a Comment