Thursday 19 September 2013

Baszkfold – San Juan Gaztelugatxe es Cabe Matxitxako

San Juan Gaztelugatxe (a tovabbiakban San Juan G) a Vizcayai-obolben talalhato, egy rovid autoutra Bermeo varosatol. Mar lattam kepeket errol a picike kis szigetrol, de semmi nem keszitett fel minket az igazi latvanyra. Ez valoszinuleg a legnagyszerubb hely, amit Baszkfoldon lattam.




Ezt a kis szigetet egy ember alkotta hid koti ossze az Iberiai-felszigettel. Ez egy keskeny osvenyen keresztul erheto el, ami, miutan athalad a kohidon, egy hosszu, hosszu lepcsosorra valtozik. A velemenyek valtoznak, de ugy tunik, hogy a lepcsok szama, amit meg kell masznod ahhoz, hogy felerj a sziget tetejere, 229 es 237 kozott mozog. Termeszetesen en is elkezdtem szamolni, de kozben belezavarodtam, mert mikozben a kilatast csodaltam, elfelejtettem par lepcsofokot szamolni, igy feladtam.








A sziget tetejen egy IX. szazadi kapolna all, amit Keresztelo Szent Janosnak ajanlottak. Ugy hiszik, hogy Szent Janos tenyleg jart a szigeten. A remetelak nagyon jo helyen epult, mivel kisse tavol esik a civilizaciotol, es miutan megmaszod az osszes lepcsofokot, a latvany, ami a sziget tetejen var rad, az egyik legszebb Spanyolorszagban.






A kapolna gyakran zarva van, igy jobb, ha megnezed a nyitvatartast, mielott odamesz. Sok, a hajotorottsegtol megmenekult tengeresz felajanlasanak ad otthont, es talan ezert van az, hogy szamomra a hely nem egy templomnak, hanem inkabb egy tengeri jatekboltnak tunik. A dekoracio evezokbol, mentomellenybol es mas, hajorol hozott tengereszeti dolgokbol all, ezenkivul sok a kis fabol keszitett hajo. Egy euroert meg kepeket is keszithetsz.








Van egy kis bolt, amit a templom belsejeben talasz, itt vehetsz hideg italokat, kepeket, kepeslapokat, es mas egyeb ajandekokat. Ugy gondoltam, ez egy tokeletes hely arra, hogy megvegyem a baszk emleket, igy vettem egy, mar ismeros kek-feher kendot, amin  San Juan G neve van.


A legenda szerint, amikor vegre felersz a lepcsosor tetejere, haromszor meg kell a harangot huznod, majd kivannod kell valamit. Azt vartam, hogy a harang majd egesz nap szol, de ugy tunik, hogy ez a legenda nem mindenki szamara ismert, igy (szerencsere) nem ez volt a helyzet. En ettol fuggetlenul meghuztam a harangot, hogy mindent jol csinaljak, de a hely varazsa annyira magaval ragadott, hogy elfelejtettem kivanni!


A tenger itt gyakran haragos es a hatalmas, sziklakba csapodo hullamok folyamatos erozionak teszik ki azokat. Ennek koszonhetoen az elotted elterulo partvonal a termeszet nyers, tiszta oldalat mutatja neked. Ha a pletykaknak hinni lehet, a spanyol inkvizicio idejen a boszorkanysaggal vadoltakat ezekbe a barlangokba zartak be.


Ennek a kis szigetnek mozgalmas a tortenelme. Talalunk temetesi maradvanyokat a IX. szazadbol, legendak szolnak kaloztamadasokrol es igaz tortenetek Sir Frances Drake-rol, aki 1593-ban elfoglalta a szigetet, mindenki szamara erdekes olvasmany. 


Azt hittem, a fesztival egy ennyire tavoleso helyre nem er el, de tevedtem, ugyanis amikor visszafele setaltunk, talalkoztunk egy eneklo, tancolo, enyhen (?) ittas (delelott 11 ora korul voltunk!) csapattal, akik a sziget fele haladtak. Erdekes lett volna megnezni, hogy mi fog tortenni (felaldozzak a csacsit!?), de sajnos nem volt tobb idonk. 



Mi augusztusban, a fo turistaszezon kozepen jartunk ott, mint emlitettem 11 ora korul, es ahogy a kepekbol lathato, a hely (erthetoen) nagyon nepszeru a turistak koreben. Ha tudsz, latogass ide nagyon koran es/vagy a szezonon kivul, igy talan lesz fogalmad rola, hogy mennyire maganyosak lehettek az itt lako szerzetesek elzarva a kulvilagtol.



Kb. 20 perc vezetes utan ertunk el egy masik kilatohelyhez, a Cabo Matxitxako-hoz. Van itt egy vilagitotorony (nem vagyok benne biztos, hogy meg mindig mukodik), es fantasztikus a kilatas San Juan G-re. Ez a hely arrol is hires, hogy ha szerencses vagy, balnakat is lathatsz innen.





No comments:

Post a Comment